На тему дивних стосунків: Рєпніна і Шевченко.
Про театр Актор
Фотоальбом театру Актор
Афіша театру Актор
original theater masks for sale
Преса про театр Актор
Репертуар театру Атктор
Актори театру
Гостьова книга театру Актор

 

Київський театр Актор

Анна Маєвська

На тему дивних стосунків: Рєпніна і Шевченко.


Кохання не визнає титулів, а від особистої самотності не зможе врятувати ані знатний рід, ані багатство. Високоосвічена княжна закохується в молодого художника, котрий приїхав писати портрет її батька. Аристократична сім'я категорично проти їхніх стосунків - виявляється, що живописець є колишнім кріпаком, а тепер відомим поетом, і його вірші викликають зацікавлення не лише у колах інтелектуалів, а й у царської поліції. Ця історія трапилась насправді, і особлива тим, що ім'я поета - Тарас Шевченко, а княжни - Варвара Рєпніна.

Вперше на українській сцені історію кохання Варвари Рєпніної до Тараса Шевченка втілив режисер Микола Мерзлікін у грудні 1985-го року в Київському Молодіжному театрі. Він поставив п'єсу Юрія Щербака "Стіна" - драму на десяток дійових осіб, у формі діалогу двох акторів: "за Варвару Рєпніну" та "за Тараса Шевченка і за інших персонажів". Ролі викноували Раїса Недашківська, Галина Стефанова, Валерій Лєгін та Ігор Славінський.

Вперше вірші впліталися у тло вистави про поета, а не навпаки, коли ми бачили персоніфікований образ Тараса Шевченка лише як автора-читця власних поем. Руйнуючи стереотипи - смушева шапка, козацькі вуса, суворий погляд з-під насупленого чола, - на сцену виходив молодий, красивий Шевченко: "Европеєць з ніг до голови, улюбленець ґран-дам і панночок / […] / Дотепний богемець, передовик, член товариства "Мочиморд",- так писав про нього у 1928 році поет Гео Шкурупій. Тарас Григорович фліртував з дамами, пив вино, танцював на балах. Ці житейські радості не заважали малювати картини чи писати поезії, не зменшували стражданнь від тягара колишнього кріпацтва, і не врятували від політичних пут Імперії.

Вперше автори п'єси і вистави торкнулися тих моментів біографії Шевченка, на котрих не особливо акцентували науковці, белетристи, кінорежисери, - а саме особистого життя. Почуття маленького Тарасика до дівчини Оксани, та й навіть захоплення юнака-художника Дзюнею Гусіковською ще викликали інтерес, трансформувалися і вписувалися в образ стражденного з дитинства "поета-борця". А от правнука гетьмана Кирила Розумовського, княжна Рєпніна, залишалася наче "за кадром". Та й справді - її любов до Шевченка, висповідана у листах до наставника, не вписувалася у вузькі рамки славетного "портрету у смушевій шапці".

Означення жанру вистави на афіші: "Сповідь княжни Варвари Рєпніної на теми її дивних стосунків з класним художником імператорської Академії художеств паном Тарасом Шевченком" викликало у когось неабияке зацікавлення, а у декого і спротив. Після різних змін у долях акторів, поруч зі "Стіною", що залишилась в репертуарі Молодіжного театру, 1996-го року виникла вистава в театрі "Актор" - нове прочитання п'єси. У формі моновистави його втілили актриса Галина Стефанова і режисер Микола Мерзлікін. "Стіна" брала участь у численних фестивалях моновистав в Україні та за кордоном. 1997-го року за роль Варвари Рєпніної Галина Стефанова отримала "Київську пектораль", а 1999-го зіграла Рєпніну у фільмі Станіслава Клименка "Поет і княжна".

В основу п'єси Ю.Щербака "Стіна" лягли листи княжни Варвари Рєпніної до свого сповідальника, швейцарця - пастора Шарля Ейнара, її незакінчена повість без назви, та оповідання "Дівчинка". Княжна Варвара Рєпніна, по материнській лінії - правнучка українського гетьмана Кирила Розумовського, по батьковій - нащадок роду князів Рєпніних-Волконських, була однією з найбільш освічених жінок свого часу. Від дитячих літ жила з родиною як в Україні, так і за кордоном. Подовгу перебувала у Дрездені, Римі, Флоренції, Женеві. 1842 року Рєпніни повернулися із закордону і оселились в родовому маєтку Розумовських в Яготині Полтавської губернії, куди 1843 року приїхав з Петербургу, молодий поет і художник Тарас Шевченко. "З'явившись в Яготині, Шевченко вирвав княжну з одноманітного безцвітного життя. Вериги, що їх на себе штучно наклала княжна, впали, і душа її попливла по майже забутому морі вражень, фантазії і душевних поривів і настав момент, коли вона сказала собі, що Шевченко "вибранець її серця" - так пише Павло Зайцев у книзі "Життя Тараса Шевченка".

"Двенадцать приборов на круглом столе…" - цей образ із поеми "Тризна", присвяченої Шевченком Рєпніній, був центром сценографії "Стіни" Молодіжного театру. В "Акторі" вистава більш камерна - чорний кабінет, крісло, столик зі свічкою. Спектакль не є монологом - актриса живе за Шевченка, за Ганну Закревську, за сувору матір Варвари, за "мочиморд", Язикова. Поема "Тополя" звучить голосом Рєпніної - закоханої у колишнього кріпака, тепер художника і поета, жінки, що відчуває себе героїнею його твору. "Наша вистава - одна з можливих версій до того коду, що закладений у листах Рєпніної, - говорить режисер Микола Мерзлікін. Актор, як і я, має право на авторство. Я працюю з художниками, а не з виконавцями."

Історія поета і княжни - одна з найдивовижніших любовних історій 19 століття. Проте, інтимна розповідь Варвари Рєпніної залишає нам багато загадок, і не просто відповісти на запитання, які стіни завадли їм із Шевченком з'єднати долі.

 
Hosted by uCoz